İSLÂM
DİNİNDE REFORM İSTİYENLERE CEVAB
Muhterem
okuyucularımızın bir çoğu "Dinde reform olur mu ?" diye soruyorlar.
Buna cevâb veririken evvelâ şu nokta üzerinde biraz durmak lâzımdır:
Dinde reform lâzımdır, diyenler, dîni nasıl ta'rif ediyorlar? Din deyince
ne anlıyorlar ?
Bugün yer üzerinde sâlikî çok olan belli başlı altı din vardır: Zerdüşt,
Brahma, Buda, Yahûdiyyet, Hristiyâniyyet, İslâmiyyet.
Bunlardan hangisini kabul ediyorlar ?
Eğer İslâm dînini kasd ediyorlarsa: Dîn-i Celîl-i İslâm: bütün edyânın
tekâmül-i zâhirîsi ve enfüsîsi ile zâhir olmuştur.
Evet onun için beşerriyetin bütün saâdetini kâfildir.
İmdi, dînin mutlak ta'rîfini yapalım, ondan sonra mevzûun îzâhına geçelim:
İnsanın; aslını, mebdeini, meâdını, Rabbisini bulmak aşkına "Din"
denir. Bu aşk ile mücehhez olan kimseye de "dindar" denir.
İslâm dîni, saâdet-i beşeriyyeyi fevka'l-ukûl te'min etmiştir. Uluvv-i
şanını anlamak isteyenler târihe mürâcaat etsinler...
Bu âzîz dînin neresinde reform olabilir?
Eğer bu dîne iftirâ ile izâfe edilmiş olan hurâfeler kasd ediliyorsa;
onlar İslâm dininin malı değildir.
Dîn-i Muhammedî: bütün hurâfât ve esâtirden, aklın iğrendiği hayâlâttân
ârî ve vicdân-ı beşeri bâligan mâ belâğ işbâa muktedir, bir dîn-i tabiîdir.Beşer,
beşeri tâkatı ile onun neresine el sürebilir.
Dîn-i İslâm ilim ile mukâbele edilince gurûbu olmayan bir güneş doğar.
İslâm dîni ebr-i rahmet gibi kâinâta tecellî etdiği vakit, âlem başka
âlem, âdem başka âdem oldu.
Lâne-i vahşet olan Avrupa, İslâm dîninin feyziyle, âkıbet âşiyân-ı medeniyyet
oldu.
Evet, medeniyyeti taklîd edilen Avrupa, ilmi yalnız kiliseye inhisâr
ettirip, müsbet ilim adamlarını diri diri yakarken, Dîn-i Celîl-i
İslâm:
(Talebül ılmi farîzatün alâ külli müslimin ve müslimetin): " İlmi
öğrenmek , istemek her Müslüman erkeğe, her Müslüman kadına farz olmuştur"
diye emrediyordu.
Bugün eksiğimiz varsa, kabahat İslâmiyet'de değil, bizim Müslümanlığımızdadır.
Bu dînin en büyük düşmanı: Bütün kötülüklerin annesi olan cehil'dir.
İslâm dîni: "Cehil fenâ ahlâka, fenâ ahlâk da inkırâza sürükler"
der.
Bunun neresinde reform yapılabilir ?
"Kötülüğü taklîd, intihardır" diye ta'rif eden bir dînin neresinde
reform olabilir?
Evet, yukarıda söylediğimiz gibi, İslâm dîni, tağyîr ve tahrîften evvelki
bütün edyânın en müntehab bir hulâsası ve en mükemmeli , ulviyyet ve
kudsiyyetçe en azîzidir ve tatbîkâtındaki kolaylık ve saâdetçe hepsinin
üstündedir.
|